חשיבות טיפול בכוויה בעזרת תחבושות לחץ
חשיבות טיפול בכוויה בעזרת תחבושות לחץ

כווייה ידועה בתור פגיעה בעור, שנובעת כתוצאה ממגע או מחשיפה לגרומים מזיקים שונים. במקרים של התפתחות כוויות, במיוחד כאשר מדובר על פגיעה נרחבת או עמוקה, מתן טיפול מהיר יסייעו לא רק להצלת חיים. טיפול מהיר, באמצעות קירור המקום ויצירת חבישת לחץ יביאו להקטנת ממד ההרס שנוצר כתוצאה מהפגיעה.

חשיבותן של יריעות הסיליקון ותחבושות הלחץ ככלי לטיפול בפצועי כוויות, קלות או קשות, חשוב הן בטווח הזמן הסמוך להיווצרות הפגיעה והן בטווח הזמן המאוחר יותר, כדי לשפר את ההחלמה ולהקטין היווצרות רקמה צלקתית.

פגיעה בעור

כוויות הינן לרוב פגיעה חיצונית בעור, שנוצרות כתוצאה ממגע עם חומרים מזיקים מצורות שונות. הגורמים הנפוצים יכולים להיות חשיפה ממושכת לשמש, מגע עם נוזלים או גזים חמים, חשיפה לגורם חום כגון אש ישירה, חומרים חריפים ונדיפים וכיוצא באלה.

כוויות מסוג אחר יכולות להיות פנימיות, על פי רוב במקרה של שאיפת עשן או גז לוהט. כאן לרוב ישנה סכנן חיים עקב חסימת דרכי הנשימה.

ככל שהפגיעה חמורה יותר, כך סכנת החיים משמעותית יותר וישנה חשיבות לפינוי מהיר לבית החולים. בפגיעות קשות הריפוי כולל, פעמים רבות, שימוש בתחבושות לחץ – כלומר תחבושות שמכסות את אזור הפגיעה באופן הדוק במיוחד. כאשר שיטת חבישה זו איננה מתאימה (בפנים, למשל) נהוגה שיטת ריפוי פתוחה.

דרגת חומרת הכוויות

כוויות יכולות להופיע בצורות שונות על פני העור. חומרת הפגיעה מובחנת על פי היקף הפגיעה, גודלה וצורתה. כאשר מדובר על אזור אדמומי, ללא שלפוחיות, מדובר על כווייה בדרגה ראשונה, קלה. כאשר מדובר על הופעה של שלפוחיות מלאות בנוזל – מדובר על מצב חמור יותר שכולל איבוד נוזלים משמעותי ויכול להוות סכנת חיים כאשר מדובר בשטח פנים גדול. כאשר העור מאבד את צבעו הטבעי ונעשה לבן מאוד או לחילופין כהה וחסר תחושה (עקב פגיעה בעצבים) מדובר על פגיעה בדרגה שלישת – החמורה ביותר.

טיפול חירום בחולה

הטיפול בכוויות נעשה בתיאום מלא עם חומרת הפגיעה והיקפה. בעוד שבחלק מן המקרים ניתן לעשות שימוש באמצי טיפול וריפוי ביתיים, משחות הרגעה למשל, בפגיעות נרחבות או קשות אין בכך די. הטיפול המסורתי כולל שימוש בתחבושות לחץ למניעת הרחבת הפגיעה, שימוש בתחבושות רוויות בחומרים מונעי זיהום ומשככי כאבים ובאמצעות מתן נוזלים בעירוי תוך וורידי.

כאשר מדובר על טיפול רפואי בבית החולים, ההתייחסות איננה רק לכווייה ולאזור הפגוע הנראה לעין. כוויות בסדרי גודל גדולים מהווים סכנה חמורה ולעיתים מידית לחייו של החולה בכמה צורות, הן מאובדן נוזלים והן מקריסת מערכות כללית, פגיעה בלב ועוד.

הטיפול המתמשך

טיפול בכוויות עשוי בהחלט להימשך על פני חודשים ארוכים. כאן בדיוק מתבררת חשיבות נוספת לשימוש בתחבושות לחץ וכאן ישנה חשיבות גם לשימוש ביריעות סיליקון. בתחילה, תחבושות הלחץ נועדו לטיפול ראשוני, מציל חיים. עם זאת, גם לאחר שכבר לא קיימת סכנת חיים (במידה והייתה כזאת), חשוב להמשיך ולהשתמש בתחבושות כאלה, לעיתים גם לאחר השחרור מבית החולים. לתחבושות הלחץ וליריעות הסיליקון תפקיד חשוב הן במניעת זיהום, הן במניעת החמרה והן ביצירת החלמה טובים יותר.

תפקיד חשוב שיש לשיטות הטיפול הללו הינו במניעת הופעה של רקמה צלקתית משמעותית. כתוצאה מסוגי כוויות רבים מלווה תהליך ההחלמה בהופעת צלקת. צלקת כזאת יכולה להיות קשה מאוד ובולטת ואף לגרום לנזקים לרקמות בריאות. חבישת לחץ שנלבשות על האיבר הפגוע לאורך מרבית שעות היום או שימוש ביריעות סיליקון ייעודיות, משפרים את מצב הצלקת הרבה מעבר לחשיבות האסתטית.