כירורגיה פלסטית של כוויות

כירורגיה פלסטיתכירורגיה פלסטית העוסקת בכוויות הינה תחום רחב, המאגד בתוכו שלל טכניקות וטכנולוגיות. הדגשה יתרה בחשיבות הטיפולים הכירורגיים, ניתנת למומחיות המנתח ולעצם יכולתו בהתחדשות הטכנולוגיות החדשניות הנמצאות בשימוש ברחבי העולם.

כירורגיה פלסטית בנושא זה, לרוב מאגדת בתוכה מומחים רבים, אשר פועלים בתוך מחלקה בבית חולים המיועדת לנושא זה.

עם זאת, אפשר להזמין לייעוץ זה או אחר את אחד המומחים, על מנת שיחווה את דעתו בנושא מיוחד הדורש טיפול. בדרך כלל הכירורגים הפלסטיים עוסקים בנושאי האסתטיקה בכלל, ובעלי מומיות בתחום הכוויות, אשר הינו מורכב יותר.

תחום זה של כירורגיה פלסטית מורכב מטיפולים שיקומיים אשר נעשים ישר לאחר הכוויה עצמה, ושיחזורים, אשר אמורים להחזיר את מראה העור שהיה בעבר וללא צלקות.

כמו כן, תחום זה רחב מספיק, בכדי לטפל בבעיות קוסמטיות ואסתטיות אחרות, גם לאחר פרק זמן מהכוויה. הן בתחום המיידי והן בתחום הקוסמטי, ישנו הכרח לשתף מומחים מדיספלינות אחרות ונוספות, בכדי ליצור צוות רב תחומי, אשר יוביל לריפוי מלא של המטופל, כמו שיתוף פסיכולוגית, מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית ועוד.

חשיבות זו, אף מועצמת כאשר הכוויה הינה מדרגה חמורה, ומהווה איום על המשך החיים, לפחות באופן מיידי לאחר הפגיעה.

שימושי הכירורגיה הפלסטית

בדרך כלל, הצורך בטיפולים כירורגיים הינם בעיקרם מיועדים לכוויות מדרגה חמורה (שניה ושלישית), כך שהכוויה מפושטת ועמוקה, הכוללת רקמות עמוקות וחיוניות. הניתוחים המיידים הינם למטרות הטרייה, כלומר הסרת שכבות הגלד והרקמה הפגועה, ולמטרות השתלת עור אשר מושתל במקום החלק החסר.

השתל יכול להילקח מהאדם עצמו, או להיות מלאכותי ולעבור מניפולציות כך שיתאים באופן מדויק למקום הפגיעה. בכדי לקבל תוצאה אסתטית טובה ויעילה, יש הכרח לבצע ניקוי של מקום הפגיעה וטיפול בו.

השתל יכול לעבור תהליך מניפולטיבי, כך שיכסה שטח נרחב יותר של הפגיעה (שתל מרושת). או שהוא יכול להיות לא מרושת, ולכן גם אסתטי ו"טבעי" יותר.

שתל כזה יהיה בשימוש באזורים נראים כמו כפות הידיים או הצוואר. בזמן הניתוח, מסירים את הגלד הקיים, ומכינים את הקרקע לקראת השתלת פיסות העור.

בתחילה הן מתחברות באמצעות סיכות לאזור הדרוש, ולאחר מכן האזור ייסגר על ידי חבישה הדוקה. המטופל יודרך לאחר ניתוח זה, על הטיפול והמעקב הדרושים לשם החלמה וריפוי מיטבי.

השתלת עור חלופי

במקרים בהם שטח הכוויה גדול מחצי מהשטח הכללי של הגוף, אין מספיק עור בריא בכדי להשתילו על האזורים הפגועים.

תחליפי העור הינם שונים ומגוונים, ונעשה בהם שימוש על פי מומחיותו של הכירורג וידיעתו בנושא. בדרך כלל נדרשת עקומת למידה של הרופא עם החומר החדש, בכדי שהוא יוכל ללמוד את הליך הניתוח ותופעות הלוואי הפוטנציאליות. נעשות בדיקות מקיפות לכל אחד משתלי העור אשר נעשה בהם שימוש, בניסויים רבי משתתפים בכדי להבטיח מניעת זיהומים, אלרגיות ומראה אסתטי מספק.

מגבלתם העיקרית של תכשירים אלה, היא בעיקר במחירם הגבוה. פעמים רבות, כאשר לא נעשה שימוש בחומרים אלה, ולא נלמדות טכניקות חדשות, לא תהיה מוטיבציה להביאם לארץ.

עם זאת, יש לקחת בחשבון כי סוג טיפולים זה דורש סובלנות סבלנות הן של המטופל והן של המטפל, לקבלת תוצאה משביעת רצון. אולם, לפעמים, למרות מאמצי הכירורגים להגיע לתוצאות טובות, סוג העור של המטופל מגיב באופן שונה שאינו ניתן לצפייה לפני כן.

בדרך כלל, יהיה צורך בטיפולים וניתוחים חוזרים ונשנים על מנת להגיע לתוצאה הרצויה. יש לבצע, טרם הטיפול, תיאום ציפיות עם המטופל, בכדי למנוע עוגמת נפש וסבל לאחר הטיפולים עצמם.

ראו גם:

טיפולים להסרת צלקות מכוויות