טיפול חדשני בכוויות

טיפולהכוויה הינה פגיעה עורית נפוצה למדי כאשר מדובר בכוויות קלות ויויומיות. עם זאת, ישנן כוויות קשות אשר עלולות לפגיעה בתפקוד היומי ולגרום לכאב רב של הסובל ממנה.

ישנם גורמים רבים לכוויות בדרגת חומרה גבוהה כגון חשיפה לכימיקלים מסוכנים, קרינה חזקה מאוד של השמש, שריפות וכולי. ברוב המקרים הנחשבים בדרגה קשה במיוחד נדרש טיפול רפואי מקצועי על מנת להפחית זיהומים ולמזער צלקות. כמו כן, לעיתים קרובות בדרגות אלו נדרש גם טיפול שיקומי ארוך טווח.

טיפולים נפוצים בכוויות קשות

כוויות עלולות להביא לקריסת מערכות שונות של הסובל מהן ועל כן הטיפול חייב להיות חודרני ומסיבי יותר. הטיפולים כאמור, מתבצעים תחת השגחה רפואית מקיפה וכוללים בין השאר במתן טיפול אנטיביוטי על מנת להפחית זיהומים והתייבשויות.

טיפול נוסף, נפוץ אך מורכב יחסית הינו טיפול להשתלת עור בו לוקחים פיסה עורית בריאה מחלק אחר בגוף ושותלים בזו הפגועה. טיפול אחר מוכר לא פחות הינו טיפול להורדת לחץ אשר מטרתו לחדש את אספקת הדם לאזורים הפגועים אשר עלולים להיפגע בהמשך.

טיפול חדש הישר מטקסס

סא"ל ד"ר צ'אד היוְנוֹר, רופא טייסת מיוחד מסן אנטוניו, טקסס, מסייע ללוחמים פצועים הסובלים מכוויות, להשיב את כוחם וביטחונם באמצעות גישת טיפול חדשה – לייזר.

 על פי הודעה לעיתונות מספטמבר 2013, היונור יקבל את פרס חיל האוויר עבור עבודתו באמצעות לייזרים לטיפול בכוויות, בצלקות ובקטיעות על מנת לשפר את מצבי העור של לוחמים פצועים.

ד"ר צא'ד היונור הוא רופא עור בחיל האוויר, אשר מטפל בניתוחים בפצועים מכוויות קשות המשתרעות בכל מקום בגוף בין עשרה עד שמונים אחוזים משטח הגוף.

כיצד פועל הטיפול?

על פי ההודעה לעיתונות אותה מסר ד"ר היונור, באמצעות שימוש בלייזר פחמן דו חמצני, ניתן לטפל בלוחמים פצועים הסובלים מכוויות וצלקות בדרגה גבוהה. לדבריו, עיקרון הטיפול נעוץ באופן בו מסייע הלייזר להפחתת האדמומיות ושיפור מרקם העור והגמישות בגוף המצולק ובכוויות מהן סובל לוחם פצוע.

היונור זכה במענק של 1.1 מיליון דולרים עבור שיפור טכניקת טווח התנועה של השימוש בלייזר על כוויות, צלקות וקטיעות. הוא עובד בבית החולים הכללי מסצ'וסטס בבוסטון לצד רופאים המשתתפים במהלך פרויקט המחקר.

במהלך ארבע שנים, עבד היונור על מחקר אשר נועד למצוא שיטות טיפול לבעיות עור. הפרס ניתן לוממאת פול ו' מאיירס, קצין חיל האוויר וחיל הרפואה, והוא מהווה את התרומה המשמעותית ביותר לבריאות טובה לטווח הארוך בקרב גברים ונשים בחיל האוויר.