טכנולוגיה חדשה למניעת צלקות בעקבות כוויות

טכנולוגיה חדשה למניעת צלקות בעקבות כוויותקבוצת חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת הרווארד פיתחה שיטה חדשה שאינה פולשנית למניעת הצטלקות כוויות הנגרמת כתוצאה מהתפשטות תאי קולגן. החוקרים השתמשו בקצר שדות חשמליים בפולסים למניעת היווצרות צלקות היפר טרופיות הקשורות לכוויות, ברקמה שעולה ונגרמת כתוצאה מכמויות עודפות של קולגן.

את המחקר הוביל ד"ר אלכסנדר גולברג חוקר מבית הספר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף פעולה עם מדענים מהמרכז לרפואה וחקר ההנדסה בבית החולים הכללי במסצ'וסטס, מדענים מבית הספר לרפואה בהרווארד ומבית החולים ברנס בבוסטון. המחקר פורסם ביולי 2016 בכתב העת journal ofDematology.

הקלת הסבל לכל החיים

ארגון הבריאות העולמי מדווח שעשרה אחוזים מכלל מקרי המוות הנובעים מפגיעה שאינה מכוונת, הם תוצאת כוויות הקשורות לאש. אך גם אנשים השורדים את הרס תאי העור והרקמות, אינם מצליחים להחלים. הצלקות לאחר הכוויות יוצרות אתגרים פיסיים, פסיכולוגיים וחברתיים המשפיעים לכל החיים.

ד"ר גולברג מסביר שאנשים אינם מתים מצלקות, אך סובלים מהן. הוא מאמין שהטכנולוגיה שפותחה בשיתוף פעולה עם המדענים, מניבה תוצאות בלתי הפיכות חלקית, וניתן להשתמש בה על מנת למנוע את ההתשה הנגרמת מצלקות בעקבות כוויות.

בשברירי פולסים בשיטה החדשה הנקראת Pire שאינה פולשנית, ונחשבת לאלקטרופורציה בלתי הפיכה חלקית, מבוססת על הפעלת מתח גבוה שאינו תרמי, המאפשר לשדות החשמליים לשלוט בתגובה הטבעית של הגוף לטראומה, שהיא התפשטות תאי קולגן הגורמת להצטלקות קבועה באזור הכוויה.

השיטה הורסת חלקית תאים בפצע באמצעות קצר, פולסים בשדות חשמליים הגורמים נזק בלתי הפיך לתאי קולגן. אך תהליך ההחלמה של הגוף עשוי להוביל ליצירת פצעים חדשים, או למצב של ריפוי יתר, אותו ביקשו החוקרים למנוע, תוך מציאת תהליך שיוביל לאיזון עדין ביותר.

לצורך המחקר, החוקרים טיפלו בכוויות בחולדות, בחמישה מפגשי טיפול במשך למעלה מחצי שנה, ואז העריכו אותן באמצעות שיטות הדמיה. הם מצאו ירידה של 57.9% באזור הצלקת, בהשוואה לצלקות שלא טופלו.

השלב הבא: מחקרים קליניים באנשים

אנשים רבים הסובלים מכוויות תוהים לעיתים קרובות לגבי העיתוי הנכון לטיפול. מצד אחד, טיפול מוקדם עשוי לעצור את תהליך התפתחות הדלקת ולהפחית את הסיכון להצטלקות. מצד שני, הטיפולים הקיימים כיום עלולים לפגוע בתהליך הריפוי התקין ולשבש את יציבות הרקמה.

לדברי גולברג, כריתה כירורגית, טיפול בלייזר, הקרנת קרן אלקטרונית, הלבשת דחיסה מכאנית, ויישום סיליקון, הן שיטות אחרות שנבדקו לטיפולים בצלקות לאורך השנים. אך שיטות אלו הניבו שיפור צנוע בלבד בתוצאות הריפוי.

הצטלקות היא תהליך מורכב ביותר, המעורב בדלקת וחילוף חומרים, והמדענים מצאו שיטה למניעת היווצרות צלקות במודלים של בעלי חיים. בשלב הבא יש לגייס מימון על מנת לפתח מכשיר עבור מחקר קליני על אנשים. מחקר זה נתמך על ידי קרן 'שריינרס', המממנת מחקרים על כוויות בילדים.