מים רותחיםמים רותחים הם אחת הסיבות השכיחות ביותר להופעת כוויות. כידוע, מגע של עור חשוף עם חומרים בטמפרטורה גבוהה עלול לגרום להופעת כוויה, ועל כן מגע עם מים חמים הוא גורם נפוץ ביותר לכוויות.

הכוויות הנגרמות כתוצאה ממים חמים הם כוויות קלות בדרך כלל, אשר במקרים חריגים מגיעות לדרגה 2. עם זאת, השימוש הרב במים רותחים, וזמינותם הגבוהה מגבירים את הסיכון להופעת הכוויות, ולכן בכל שימוש במים חמים יש להקפיד להיזהר על מנת למנוע ככל שניתן הארעות כוויות.

הגורמים לכוויות ממים רותחים

קיימים מספר גורמים להופעת כוויות כתוצאה ממים רותחים. הגורמים העיקריים לכך הם:

שפיכת משקה חם

משקאות חמים כמו קפה, תה וכו' נמצאים בשימוש רב בארץ ובעולם, ומצבים בהם משקה חם נשפך על הגוף שכיחים ביותר.

במקרים אלה הכוויות מופיעות בדרך כלל על כפות הידיים ונחשבות לקלות יחסית. כאמצעי זהירות, חשוב להרחיק לכן ילדים קטנים מפני משקאות רותחים ולהקפיד להזהיר אותם מראש מפני כוויות.

שתיית משקה חם

מלבד כוויות המופיעות על עור הגוף, כוויות יכולות להופיע גם בחלל הפה והגרון. במקרים רבים, לאחר שתיית משקה רותח עלולות להופיע כוויות קלות בלוע ובגרון.

כוויות אלה שכיחות בעיקר אצל אנשים אשר לא מודעים לטמפרטורת המשקה או במקרים של אנשים הממהרים, ואינם ממתינים לכך שהמשקה החם יתקרר.

בדרך כלל מדובר בכוויות קלות ביותר, אשר עוברות תוך מספר שעות אך בכל מקרה מומלץ לקרר את המשקה לטמפרטורה סבירה לפני השתיה.

כמו כן, שתיית משקאות חמים באמצעות קש או דרך חורים קטנים (כמו בכוסות חד פעמיות ייעודיות) מגבירה את הסיכון להופעת כוויות, ולכן במידה וקיימת רגישות לטמפרטורה גבוהה מומלץ להימנע מכך.

בזמן מקלחת

רובנו מסכימים על כך שמקלחת חמה היא אחת מתענוגות החיים, אך יש לזכור שקיימים מצבים בהם מקלחת במים רותחים עלולים לגרום לכוויה. מקרים אלה שכיחים בעיקר כאשר מקלחים תינוקות, או אצל אנשים הסובלים מהפרעה תחושתית.

ברוב הברזים הביתיים, טמפרטורת המים החמים עומדת על כ-60 מעלות, וקיימים מקרים בהם טמפרטורה זו גורמת להופעת כוויה. ולכן, חשוב לאזן את הטמפרטורה באופן הדרגתי, לבדוק את חום המים לפני הכניסה למקלחת ולהקפיד על טמפרטורה תקינה, במיוחד כאשר מדובר בקילוח תינוקות.

מגע עם כלי המכיל נוזל רותח

גורם נוסף המוביל לכוויות קלות הוא מגע עם כלי המכיל נוזל חם. בדרך כלל, מדובר על כוסות קפה או תה אשר עלולות לגרום להופעת הכוויות. במקרים אלה, חשוב להשתמש בכוסות מחומרים מתאימים (שאינם מוליכים חום בצורה טובה) על מנת להימנע מהופעת הכוויות.

הימנעות מכוויות ממים חמים אצל ילדים

אחת האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה לפתח כוויות ממים רותחים הם ילדים ותינוקות. בשל גילם הצעיר, הילדים והתינוקות לא מכירים את הסיכון הקיים במים חמים, ולא נזהרים מפני כוויות, ולכן קיימת אחריות רבה למנוע מהם מגע עם נוזלים רותחים במטרה להימנע מהופעת כווית. קיימים מספר כללים בסיסיים להימנעות מהופעת כוויות אצל ילדים:

שימוש במד טמפרטורה

בזמן מקלחת, חשוב מאוד להעריך את טמפרטורת המים בצורה יעילה ומדויקת. על מנת להימנע מטעויות מדידה ומשגיאות אחרות שיכולות להוביל לכוויות, מומלץ להשתמש במד טמפרטורה ולהקפיד לשמור על טמפרטורה של סביב 40 מעלות. לאחר מספר מקלחות, ניתן כמובן להעריך את הטמפרטורה באופן עצמאי.

הימנעות מהגשת משקאות רותחים

מומלץ להימנע מלהגיש לתינוקות וילדים משקאות רותחים כמו תה וקפה. משקאות אלה יכולים לגרום להופעת כוויות בחלל הפה או באזורי גוף אחרים, ואירועים של כוויה על רקע שתיה או שפיכה של משקה חם שכיחים ביותר. ולכן, כדאי מאוד לקרר את המשקה לפני הגשתו לילדים ולהרחיק משקאות חמים מסביבת ילדים קטנים.

ראו גם:

כוויות חום

עזרה ראשונה ללוקים בכוויה