eye demoעיניים, ובמיוחד הקרנית, עלולות להיפגע בקלות כתוצאה מחשיפה לקרינה על סגולית מהשמש, וממקורות אחרים של אור אולטרה סגולי, כגון ניצוצות ריתוך, פלאשים של צילום, מנורות שיזוף, או אף מנורת הלוגן שולחנית.

הקרנית מקבלת את עיקר הנזק אם לא משתמשים באמצעי הגנה לעיניים כגון משקפי ריתוך או משקפי שמש בעת השהות בשמש בהירה. כוויות לקרנית מתרחשות על פני שטח העין. הקרנית מכסה את הקשתית, שהיא החלק הצבעוני של העין, ממקדת אור על הרשתית ומגנה על מבנים עמוקים יותר בעין.

פני הקרנית מורכבים מתאים זהים לתאי העור, והיא בדרך כלל ברורה. נזק לקרנית מכוויה, הבזק אור או מחלה עלול לגרום לכאב, שינויי ראייה או אובדן הראייה.

סיכוני נזק מצטברים

כל הסוגים הנפוצים ביותר של ריתוך מייצרים אור אולטרה סגול מזיק, אור אינפרא אדום וקרינה. הנזקים עלולים להתרחש במהירות רבה ולפגוע בקרנית ועדשת העין. הקרינה כואבת מאוד, ומאופיינת בנפיחות העין, תחושת גוף זר בתוך העין, דמעות ושריטה, אך לעיתים רחוקות בלבד הנזק נותר קבוע.

במהלך ניסור או קידוח חומרים מתכתיים, עלולים לחדור לשטח החיצוני של העין גופים זרים קטנים. התרחשויות אלו נפוצות בקרב פועלי בנין שאינם מקפידים על חבישת משקפי מגן. גורמי סיכון אחרים הם שפשוף העיניים בידיים שאינן שטופות או נקיות, או חדירת גופים זרים לעין במהלך רוח חזקה.

טיפול רפואי

היות והעיניים רגישות ביותר למחלות ונזקים, כל ראייה מטושטשת, שינויי ראייה או כאבי עיניים צריכים להיבדק על ידי רופא עיניים. במצב של ראיית כתמי אור מהבהבים, או החמרת הכאבים עם תנועת העיניים, יש לקבל בדיקת חירום בבית החולים.

העזרה הראשונית עשויה לכלול תרופות אנטיביוטיות או תרופות להרחבת האישון. בהתאם למצב, אחד מטיפולים אלו, או שילוב שלהם, נחשב כמצוין. טיפות עיניים אנטיביוטיות או משחה מקומית המיועדת במיוחד לעיניים מומלצות למניעת זיהום בקרנית הפגומה. חלק מרופאי העיניים משתמשים בטיפות עיניים המכילות סטרואידים על מנת להפחית את הדלקת ולמנוע צלקות אפשריות.

תרופה קצרת טווח משמשת לשיתוק שרירי הריסים וכתוצאה מכך הרחבה קבועה של האישון. היא מספקת מנוחה לשרירי העיניים, כמו גם הפחתת הכאב מהתכווצויות שרירי העין. תרופות לבליעה משמשות לשליטה בכאב.

משככי כאבים כוללים רפואת כאב אנטי דלקתית, כגון אדוויל, אקמול או נפרוקסן. לעיתים רחוקות נקבעים משככי כאבים חזקים יותר. אין צורך לבצע הרדמה מקומית לעין, היות וטיפול זה עשוי להאט את החלמת הקרנית ולהוביל להיווצרות כיב.

ברוב המקרים, יש להקפיד על מפגשי מעקב עם רופא העיניים במהלך היומיים הראשונים מתחילת הטיפול, לבחינה מחודשת של העיניים ובדיקת ריפוי הקרניות. מפגשי המעקב חשובים לזיהוי מספר סיבוכים כגון זיהום, העשויים להופיע מאוחר יותר. הקרנית נרפאת בדרך כלל במהירות מבלי להותיר צלקות, בתוך יומיים, אם המטופל מבין את הוראות הטיפול ומגן על העיניים מפני נזק נוסף.

מניעת נזק לקרנית מתאפשרת באמצעות הרכבת משקפי מגן מצופים המגנים על הקרנית מפני אור אולטרה סגול. יש לבדוק את התוויות המצביעות על רמת הגנה מפני אור אולטרה סגולי.