15251771_xlחינה מורכבת מגוון צמחי חום אדמדם, כשצורה הלא מדוללת שלה היא נחשבת כבטוחה לשימוש וכמעט נעדרת כל פגיעה. בישראל בפרט ובמזרח התיכון בכלל נוהגים להשתמש בה במיוחד למטרות קוסמטיות כגון סימון "מזל טוב" באירועי טרום חתונות, צביעת שיער, וקעקועים.

יחד עם זאת, השימוש בחינה לביצוע קעקוע הגורם לגוון או לציור להישאר על העור למשך זמן ארוך יותר, מבוצע באמצעות תוספת גוון שחור הנקרא PPD, פרה פנלינדיאמיה, הידוע כאלרגן תעשייתי נפוץ. קעקועי חינה שחורה מגבירים את הסיכוי לאלרגיה, ניתן להשיגם בדוכני מכירות, ירידים ופסטיבלים, ובארץ מתריע משרד הבריאות מפני השימוש בהם, למרות שאינו אוסר אותם לחלוטין.

היתכנות סיכוני חינה שחורה

זהו גוון טבעי המופק משיח כופר לבן. צבע החינה מתחבר לקרטין בעור, ואינו נותר עליו לטווח הארוך, בניגוד לקעקועים רגילים שאינם יורדים מהעור מעצמם. חינה טהורה מורכבת משבעה צבעים בלבד, שאף אחד מהם אינו מקנה לקעקוע גוון שחור. את הגוון השחור ניתן לייצר עם הוספת PPD לתערובת הטבעית.

נדיר ביותר שמתפתחות תגובות אלרגיות לחינה טהורה, ומסיבה זו משרד הבריאות מתריע על סיכויי הסיכונים, אך אינו אוסר אותה. ליתר ביטחון, ובדומה לכל בדיקת אלרגיה, מומלץ בתחילה להשתמש בכמות זעירה של החומר על העור, להמתין לתגובה, ולהמשיך בהתאם. אם העור אכן יפתח תגובה אלרגית, זו תתרחש מיד.

החומר PPD נפוץ בתעשיית מוצרי הקוסמטיקה לצבעי שיער, וידוע אף כגורם נפוץ להתרחשות תגובות אלרגיות במגע, העלולות להוביל לשינויי גוון ארוכי טווח על העור, דלקת ממושכת ואף צלקות. בדומה לתגובת העור לקעקועי חינה שחורה, יתכנו תגובות דומות אף כשמשתמשים בחומר לצביעת השיער, כשהביטויים יהיו תגובה חמורה על הקרקפת.

תגובות אלרגיות לחינה שחורה

התגובות האלרגיות כוללות נפיחות, גרוד, שלפוחיות המופיעות על העור מספר ימים לאחר ביצוע הקעקוע, ואדמומיות העור. במקרים חמורים עלולות תגובות אלו להותיר צלקות. עם הסימן הראשון לתגובה אלרגית יש לפנות לקבלת טיפול רפואי מיידי.
החשיפה ל-PPD עשויה להתרחש מיד או בתוך ארבעה ימים, ומדענים סבורים שהתגובה קשורה לריכוזים הגבוהים של החומר בקעקוע, ולפוטנטיות הרבה שלו, כגורמים להתפתחות מצבי עור חמורים.

הטיפול בתגובה אלרגית לחינה שחורה

עולם הרפואה מכיר בסיכוני השימוש בקעקועים אלו ובמקרים חמורים של תגובה אלרגית קיים צורך בטיפול סטרואידלי פומי. זהו טיפול מקומי המתבצע על אזור הדלקת ואמור למנוע התפתחות שינויי עור חמורים אחרים והחמרת הדלקת. ניתן לשלב טיפול זה עם טיפול מקומי במשחה, למרות ששני טיפולים אלו לא הוכחו מדעית ביעילותם.

כשמופיעה התגובה העורית, יש לבצע, בנוסף לטיפול, גם בדיקת עור ל-PPD ולטקס, בכדי למנוע המשך חשיפה עתידית לחומרים מסוכנים. התגובה האלרגית לחומר עלולה להיות מסכנת חיים והיות והגורם המדויק לתגובה אינו ידוע, יש לבדוק את היתכנות התגובה גם בחומרים אחרים. העור נושא זיכרון חיסוני, והנוגדנים הזמינים כיום עלולים לגרום לתגובה חמורה ומסוכנת. לכן מומלץ להימנע משימוש בחינה שחורה, ובמיוחד לא לרכוש מוצרים שלא עברו את פיקוח משרד הבריאות.