כיצד ניתן למנוע כוויות שמש?

כוויהמידי קיץ, אלפי ישראלים מוציאים ממעמקי הארון את בגדי הים שלהם ונוהרים אל החופים האהובים עליהם, במטרה להשיג עור שזוף וגוף אטרקטיבי. הבעיה מתחילה כאשר השהות בשמש הופכת למסוכנת, כאשר נרדמים על החוף או שוקעים בקריאה או במשחקים.

יש להישמר מפני קרני האולטרה סגולות של השמש, הגורמת לקילוף, אדמומיות ורגישות. בנוסף, משפיעה הקרינה גם על בריאות העור בעתיד. חשיפה מוגזמת לשמש מגבירה את הסיכון לקמטים, כתמים ואף סרטן עור.

אך אין צורך לבלות את חודשי הקיץ במרתף חשוך וקר. קיימים שפע של מוצרים וטכניקות אשר מסייעים להנאה בחיק הטבע תוך שהייה בטוחה מפני כוויות שמש מזיקות.

קו ההגנה הראשון הוא הצטיידות בבקבוק מספק של קרם הגנה, אך גם הוא אינו חסין מפני תקלות. יש למרוח את קרם ההגנה לעיתים קרובות, שכן גם המותגים הפופולאריים ביותר, מאבדים את השפעתם מידי מספר שעות.

בנוסף לתכשירי קרם הגנה מגוונים ותרסיסים מורשים של בית מרקחת, קיימות מספר דרכים חלופיות להגנה מפני ההשפעות המזיקות של השמש.

ביגוד מסוים מגן על העור מפני הקרינה המזיקה ומזונות ספציפיים משמשים כעזרים למניעת כוויות שמש. מאמר זה מתעמק בשיטות חלופיות אלו של מניעת כוויות שמש.

ביגוד המונע כוויות שמש

בדומה לקרם הגנה, ביגוד המגן מפני השמש משמש למניעת כוויות. בניגוד לבגדי הקיץ הרגילים, אשר כוללים בדרך כל בדים בהירים וכותנה רפויה, הבדים המשמשים לחסימת שמש שזורים באופן הדוק, מה שהופך אותם לאטומים מפני חדירת קרינה מזיקה.

לכן, בכל פעם שיוצאים אל אור השמש הישיר, ניתן להשתמש בשפע האפשרויות הקיימות בארון הבגדים. מומלץ ללבוש בגד רפוי אשר מכסה כמה שיותר שטחי עור. בנוסף, כובעים רחבי שוליים מסייעים לחסום את השמש מאזור הצוואר והפנים.

מזונות המונעים כוויות שמש

מחקר חדש מציע כי סוגים מסוימים של מזון וחומרים נוגדי חמצון עשויים לסייע לגוף להילחם בכוויות השמש. צריכת ירקות בעלי עלים ירוקים, גזר, פלפלים אדומים ופירות צהובים דוגמת מנגו, מלונים ומשמשים, הוכחו כיעילים.

מחקרים מראים כי סוגי מזון אלו עובדים באופן הטוב ביותר כאשר אדם אוכל לפחות חמש מנות של פירות אלו בתקופה של לפחות עשרה שבועות. למרות שהם אינם חזקים מספיק על מנת להחליף באופן מלא את קרם ההגנה, הם מספקים הגנה מתמדת לעור.

חוקרים מצאו כי הפיגמנט האדום הנמצא בעגבניות, עשוי אף להגן על העור מפני כוויות שמש. השפעות העגבנייה יעילות במיוחד אם צורכים אותן מידי יום במשך שלושה חודשים.

תה ירוק הוא בעל יתרונות בריאותיים שונים. הוא מכיל נוגדי חמצון אשר מגנים על העור מפני הקרינה. על מנת ליהנות מיתרונות אלו, מומלץ לצרוך את התה כמשקה, או למרוח אותו ישירות על העור.

למרות שהשפעות מזונות אלו אינן חזקות דיין על מנת להחליף את מסנני הקרינה, שילוב של המזונות המזינים עם קרם הגנה, כמשטר יומי, יסייע להעניק לעור את הכיסוי הטוב ביותר האפשרי. בנוסף, צריכת ויטמינים ומזונות בריאים מועילים לבריאות באופנים אחרים.

שיטות מומלצות למניעת כוויות שמש

השיטה הטובה ביותר להימנע מכוויות שמש היא די ברורה: להישאר מחוץ לטווח הקרינה. באופן פרטני, מומלץ להימנע מחשיפה לשמש ישירה בין השעות עשר בבוקר לארבע אחר הצהרים, שעות בהן השמש אינטנסיבית ביותר. אם מוכרחים להיות בחוץ, מומלץ להישאר בצל. אם מבלים על חוף הים, מומלץ לשבת מתחת לשמשייה מרגיעה.

רוב האנשים אינם סבורים כי יש להגן על השפתיים מפני כוויות שמש. אך כאשר מבלים פרקי זמן ארוכים בחשיפה לשמש ישירה, יש להקפיד להשתמש בשפתון או קרם הגנה.

ניתן להשיג סוגים רבים של מסנני קרינה. על מנת ליהנות מהכיסוי האופטימאלי, מומלץ למרוח קרם הגנה לפחות חצי שעה לפני היציאה אל השמש, ולמרוח אותו מחדש מידי מספר שעות, היות וערכם מופחת בעת הזעה או הירטבות. גם מסנני קרינה עמידים למים מאבדים את חיוניותם עם ייבוש הגוף במגבת.

השמש מגיעה יחד עם חול וגלים, אך עם הקפדה נכונה על אמצעי זהירות מתאימים, הכוללים מריחת קרם הגנה באופן קבוע, לבישת בגדי מגן וצריכת מזונות מזינים, ניתן למנוע את הכוויות והנזק לעור.

ראו גם:

טיפול בכוויות שמש