דרגות כוויה

כוויותניתן לסווג כוויות לארבע דרגות, הנקבעות על פי עומק הכוויה והמרכיבים השונים המעורבים. כוויות בדרגה 1 נחשבות לקלות ביותר, ובדרך כלל אינן דורשות טיפול רפואי, ואילו כוויות בדרגות 3-4 נחשבות לקשות ביותר, מחייבות טיפול רפואי ועלולות לגרום לסיבוכים שונים. אי לכך, קיימת חשיבות גדולה ביותר לסיווג הכוויות על מנת לקבוע את הטיפול ולהעריך את גורמי הסיכון השונים והיחס אל המטופל.

כוויה מדרגה 1

הכוויות הקלות ביותר הן כוויות מדרגה 1, אשר גורמות לפגיעה בשכבת האפידרמיס בלבד – זוהי שכבת העור החיצונית ביותר.

הכוויות האלה גורמות בדרך כלל לאדמומיות, רגישות למגע וכאב קל ובדרך כלל עוברות ללא צורך בטיפול רפואי תוך מספר ימים.

הגורם העיקרי לכוויה מדרגה 1 הוא קרינת השמש, וחשיפה ממושכת לשמש ללא שימוש באמצעי הגנה מתאימים גורמת לעתים קרובות לכוויות שמש אשר הן בעצם כוויות מדרגה 1.

גורם נוסף לכוויות מדרגה 1 הוא מגע עם כלי מטבח חמים (סירים מחבתות וכו'), או מגע של נוזלים רותחים כמו קפה או תה עם עור חשוף. חשוב לזכור שכוויה מדרגה 1 היא כוויה קלה ביותר, וברוב המקרים לא גורמת לסיבוכים, נזקים עתידיים או הופעת צלקות.

כוויה מדרגה 2

כוויות מדרגה 2 גורמות לפגיעה עמוקה יותר, ומערבות גם את שכבת הדרמיס. כלומר, במקרים אלה נפגעות 2 שכבות עור – האפידרמיס החיצונית והדרמיס שהיא שכבה פנימית יותר.

כוויות מדרגה 2 גורמות לאדמומיות קשה יותר וכאב רב יותר בהשוואה לכוויות מדרגה 1, וכמו כן לעתים קרובות להתנפחות האזור והופעת שלפוחיות. בעוד כוויות מדרגה 1 מתאפיינות באדמומיות ויובש, כוויה מדרגה 2 מתבטאת פעמים רבות ככוויה לחה יותר ואף לעתים האזור הפגוע עלול להישאר רטוב לאורך מספר ימים.

כוויות מדרגה 2 נגרמות בדרך כלל לאחר מגע עם כלים לוהטים, ומדובר בפגיעה שכיחה במטבחים (בדרך כלל כתוצאה משמן רותח או מגע ישיר במתכת חמה ללא אמצעי הגנה מתאימים).

יש לציין שבשל הפגיעה העמוקה והקשה, במקרים שונים כוויה בדרגה 2 גורמת גם להיווצרותה של הצלקת ולכן חשוב לטפל בה בהתאם כאשר מדובר באזורים חשובים מבחינה אסטתית כמו הפנים.

כוויה מדרגה 3

כוויה מדרגה 3 היא כוויה בה הפגיעה העורית מערבת גם את שכבת השומן התת עורי. במקרה זה נפגעות 3 שכבות שונות – האפידרמיס, הדרמיס ושכבת השומן התת עורי, ומדובר בפגיעה קשה ביותר הדורשת לרוב טיפול.

כוויות מדרגה 3 מתבטאות בשינוי של צבע העור, העלול להשתנות לבהיר מאוד או לכהה ובמקביל להתקשות העור הפגוע.

במקרים קשים עלולה להיגרם פגיעה עצבית הגורמת להופעת עקצוצים וחוסר תחושה. הגורמים העיקריים לכוויות מדרגה 3 הם חשיפה לכימיקלים, חשמול ואש ישירה, ולכן חשוב מאוד להגן על הגוף במקומות עבודה בהם קיים סיכון לכוויות.

כוויה מדרגה 4

כוויות מדרגה 4 הן הכוויות החמורות והקשות ביותר, אשר דורשות טיפול ממושך ושיקום ארוך. כוויות אלה מערבות מרכיבי גוף נוספים מלבד העור והשומן התת עורי, כמו שרירים ועצמות.

במקרים אלה, מופיעה פגיעה קשה ביותר בשרירי הגוף הנמצאים מתחת לעור או בעצמות באזורים בהם העצמות צמודות לעור (כמו במפרקים).

בכוויה מדרגה 4 העור הופך לשחור וחרוך, ומופיע ריח אופייני. כמו כן, קיימים מקרים בהם אנשים הסובלים מכוויות מדרגה זו לא סובלים מכאב בגלל פגיעה עצבית קשה אשר מונעת את מעבר הכאב ומבטאת את חומרת המצב.

כוויות מדרגה 4 נגרמות בדרך כלל לאחר תאונות דרכים קשות, בשריפות ואצל פצועי מלחמה, והטיפול בכוויות אלה הוא לרוב ארוך, מורכב וממושך.

סיבוכים בכוויות מדרגה 3-4

כוויות מדרגה 3-4 הן כוויות קשות ביותר, אשר גורמות לפגיעה פנימית ועלולות להוביל לסיבוכים שונים.

הסיבוך העיקרי של הכוויות הקשות הוא התייבשות, אשר עלולה להופיע לאחר פגיעה קשה בכלי הדם התת עוריים הגורמת ליציאת נוזלים החוצה.

ההתייבשות גורמת לירידה בנפח הדם ונחשבת לסיבוך קשה ביותר. כמו כן, מאחר שבכוויות אלה נפגע שטח עור נרחב ועמוק, תפקודו של העור כמחסום נפגם בצורה משמעותית, וכתוצאה עלולים להתפתח זיהומים.

הסכנה הגדולה בזיהומים אלה הוא חדירת הזיהום אל זרם הדם והעלאת הסיכון לספסיס אשר נחשב למצב מסכן חיים. אי לכך, כוויות בדרגות גבוהות מחייבות תמיד הגעה לבית חולים לטיפול, אשר בדרך כלל מתבצע ביחידת הכוויות ונמשך לאורך זמן רב.

מתי יש להגיע אל בית החולים?

כפי שניתן לראות, סיווג הכוויות לדרגות פשוט יחסית, ועל פי דרגת הכוויה ניתן להחליט האם יש צורך בטיפול רפואי בבית החולים או שניתן להסתפק בטיפול ביתי.

טיפול בכוויות מדרגה 1-2

ברוב המקרים של כוויות מדרגה 1-2 ניתן להסתפק בטיפול ביתי, הכולל שטיפת האזור במים זורמים, קירור האזור הפגוע (אין להשתמש בקרח), חבישה ושימוש באלוורה או בקרמים מרגיעים אחרים. במידה והאזור אינו מחלים תוך מספר שבועות, או שהמצב מחמיר והאזור הופך לאדמומי ונפוח יותר או שמתפתחת הפרשה, יש להגיע לבדיקה אצל הרופא.

טיפול בכוויות מדרגה 3-4

כפי שנאמר, כוויות מדרגה 3-4 הן כוויות קשות יותר העלולות לגרום לסיבוכים שונים ולכן יש לטפל בהן בבית החולים בלבד.

כוויה כתוצאה מכימיקלים או מהתחשמלות

במידה והכוויה הופיעה כתוצאה מחשיפה לכימיקלים מסוכנים או מהתחשמלות, יש להגיע לטיפול בבית החולים מכיוון שבמקרים אלה קיים סיכון לפגיעה סיסטמית אחרת או להחמרת המצב, ולכן חשוב להגיע לבדיקה מקיפה ולטיפול יעיל.

כוויות בפנים

במקרים של כוויה נרחבת באזור הפנים (מדרגה 2 ומעלה), מומלץ להגיע אל בית החולים לבדיקה על ידי פלסטיקאי וטיפול מתאים לצמצום הופעת הצלקת.

כוויה בכפות הידיים

כוויה משמעותית בכפות הידיים ובאצבעות עלולה לגרום לפגיעה תפקודית בהמשך, ולכן חשוב להעניק טיפול יעיל ומהיר, ולכן מומלץ להגיע אל בית החולים ולהיבדק על ידי פלסטיקאי או כירורג כף יד.

קראו עוד על כווויות וטיפול בהן:

כוויות בקיבה ובוושט