תרופות סבתאבשנים האחרונות גוברת המודעות העולמית לטיפול טבעי, וקיימים סוגים רבים של טיפולים טבעיים לבעיות גופניות רבות וביניהן כוויות. מכיוון ששכיחות הכוויות גבוהה ביותר, ורוב הטיפול הניתן הוא טיפול ביתי, ניתן בהחלט לשלב מרכיבים שונים של הרפואה הטבעית עם הרפואה הקונבנציונלית.

הטיפולים הטבעיים יכולים לסייע להקלה על הכאב ולהאצת תהליך ההחלמה, ולכן שילובם עם סוגי טיפול אחרים ברוב המקרים לא מזיק ואף יכול להועיל אם מתבצע כהלכה.

לפני שמתחילים להשתמש בתרופות טבעיות

חשוב לזכור שהכוויה היא בעצם פתח בעור, ובהיעדר המחסום הטבעי המסופק לנו על ידי העור, יכולים להיכנס אל תוך הגוף גורמים מזיקים רבים כמו רעלנים וחיידקים. בעבר היה נהוג להשתמש במוצרי מזון רבים כמו חלב ויוגורטים לטיפול בכוויות, אך היום ידוע ששימוש במוצרים כאלה יכול דווקא להזיק, ולגרום להתפתחות זיהומים.

ולכן, על מנת להימנע מסיבוכים מיותרים, חשוב מאוד לרכוש את החומרים השונים המשמשים כתרופות הטבעיות במקומות מסודרים, בהם ניתן לעמוד על איכות המוצרים.

בכל מקרה, חשוב לזכור שהטיפול הטבעי אינו תחליף לרפואה הקונבנציונלית, ובכל מקרה של סיבוך או הופעת תופעות לוואי מוזרות יש להגיע אל רופא המשפחה לבדיקה.

דבש

אחד האמצעים הטבעיים אשר בשנים האחרונות הופך לפופולארי ביותר הוא דבש. בדבש מרכיבים מרפאים רבים, המסייעים בניקוז הנוזלים מפצע הכוויה החוצה ועוזרים ל"ניקוי" הפצע. על מנת להשיג שיפור משמעותי מומלץ למרוח את הדבש על הכוויה (באמצעות גזה או על ידי אמצעים אחרים) לפחות 4 פעמים ביום.

יש לציין שהדבש הנמכר בסופרמרקטים אינו תמיד סטרילי, ולכן מומלץ לחפש דבש שהוכח כסטרילי בחנויות טבע או בבתי המרקחת.

שיבולת שועל

אחת הדרכים להתמודד עם הגרד העז הנלווה לכוויות רבות (ובעיקר כוויות שמש) היא אמבטיות של שיבולת שועל. השימוש בשיבולת שועל מסייע להפחית את הגרד ולהקל על הנפיחות והאדמומיות באופן טבעי וקליל. אופן השימוש הוא פשוט ביותר: יש לשפוך כוס שיבולת שועל אל האמבטיה בזמן שממלאים אותה ולערבב. לאחר מכן יש לשהות בתוך המים כ-20 דקות ולהתנגב בעדינות לאחר היציאה. כמובן שמומלץ שהמים יהיו קרירים, על מנת לא להחמיר את הכוויה עצמה.

אלוורה

האמצעי הטבעי הפופולארי ביותר לטפל בכוויות הוא כמובן ג'ל אלוורה. מדובר בג'ל טבעי בעל יכולות רפואיות מדהימות, והשימוש באלוורה מספק את הרגעת העור, הפחתת הגרד והאדמומיות, קירור והקלה על הכאב. יש למרוח את האלוורה מספר פעמים ביום, עד שהכאב והנפיחות שוככים.

שקיות תה

שימוש בתה יכול לעזור להקל על הסימנים של כוויות קלות. יש להכניס מספר שקיות תה למים קרים ולהמתין עד שיופיע תה. לאחר מכן ניתן למקם את שקיות התה על האזור הפגוע או למרוח את התה שנוצר על הפצע. חשוב להדגיש שטיפול זה מיועד לכוויות קלות בלבד, ועל מנת להימנע מכניסת חיידקים מומלץ להשתמש במים מינרלים או במים רתוחים.

חומץ

חומץ ידוע בשל תכונותיו האנטי-ספטיות, ובכך יכול להועיל מאוד להקלה על כוויות. האפקט המירבי מהשימוש בחומץ נעשה דווקא בכוויות על רקע עקיצת מדוזה, (במהלכן הוא סותר את רעל המדוזות), אך ניתן להשתמש בו על מנת להקל על כל כוויה אחרת.

שמן זית

מריחת שמן זית עוזרת לשימון וריכוך העור, ובמקרים אלו שמן הזית מתפקד כסוג של קרם לחות. כידוע, במקרים של כוויות חשוב מאוד להקפיד על שימוש בקרם לחות על מנת למנוע את התייבשות העור המחמירה את מצב הכוויה. במקרים אלה, שמן זית עוזר מאוד לריכוך העור ושמירה על לחותו, בעיקר במקרים של כוויות שמש.