טיפול רפואי בכוויות

טיפול רפואירוב הכוויות נחשבות לקלות יחסית, וניתן בהחלט לטפל בהן בקלות רבה באופן ביתי בלבד. במקרים אחרים, יש צורך לקבל טיפול רפואי בבית החולים – בדרך כלל מדובר במקרים בהם קיים סיכון רב לחיים ויש להתחיל בטיפול רב מערכתי.

חשוב לזכור שברוב המקרים, הכוויות לא דורשות הגעה לבית חולים או כל סוג אחר של טיפול רפואי, אך במידה ומדובר בכוויות קשות יש להגיע לטיפול באופן מיידי.

באילו מקרים של כוויות צריך לקבל טיפול רפואי?

קיימים מספר מצבים בהם יש להגיע באופן מיידי לחדר המיון לשם קבלת טיפול רפואי:

  • כוויה בכפות הידיים או הרגליים, הפנים, הישבן, המפשעה או אחד מהמפרקים – במקרים אלו נפגעו אזורים "אסטרטגיים", בהם חשוב לטפל בכוויה בצורה טובה ויעילה. הטיפול במקרים אלו הוא קריטי מכיוון שללא טיפול יעיל עלולה להיגרם באזורים אלה פגיעה תפקודית קשה. לדוגמא, כוויה בכף היד שלא התאחתה טוב עלולה לגרום לנזק קשה ביותר ליכולת התנועה. כמו כן, כאשר מדובר בכפות הרגליים או הישבן, נדרש לעתים אשפוז על מנת לשמור את הגוף בתנוחה מתאימה אשר תאפשר לאיברים הללו לנוח, ולהחלים כראוי(הליכה או ישיבה ממושכת ימנעו כמובן במקרים אלה איחוי תקין).
  • כוויה מכימיקלים או מהתחשמלות – במקרים אלה הכוויה גורמת לנזק רב מערכתי, ולכן חשוב להגיע לבדיקות מקיפות על מנת לשלול הפרעות נוספות.
  • כוויות מדרגה 3-4 –מדובר בכוויות קשות ביותר אשר במקרים רבים דורשות התערבות כירורגית ותמיכה על ידי תרופות ונוזלים.
  • קשיי נשימה – כאשר מדובר באירועי שריפה או פגועי תאונות דרכים, עלולים להופיע מקרים של פגיעה במערכת הנשימה. במקרים אלה יש לבדוק את יכולת הנשימה ולהנשים על ידי צנרור במקרי הצורך.
  • כוויה שלא מחלימה כראוי – במקרים בהם טיפול ביתי לא עזר והכוויה לא מחלימה תוך מספר ימים, מומלץ להגיע אל רופא המשפחה לבירור המצב. מקרים של נפיחות ואדמומיות מוגברת או הופעת סימנים נוספים מחייבת בדיקת רופא, ובמצבים כאלה יש להגיע מיד לבדיקה.

הטיפול התרופתי בכוויות

פגועי כוויות אשר מגיעים אל חדר המיון לטיפול רפוא, מקבלים מספר סוגי טיפולים:

  • טיפול כללי בכוויה – טיפול הכולל קירור וחבישה. במקרים אלה הטיפול נעשה בצורה מבוקרת ומדוייקת ומטרתו להקל על הכאב ולמנוע זיהומים.
  • מתן נוזלים – על מנת למנוע ירידה בנפח הדם על רקע איבוד נוזלים, מקבלים החולים נוזלים דרך הווריד.
  • טיפול אנטיביוטי – על מנת להימנע מהופעת זיהומים מקבלים החולים אנטיביוטיקה שרך הווריד לכיסוי מזהמים שכיחים.
  • משככי כאבים – בבית החולים מקבלים החולים משככי כאבים "חזקים" יותר דרך הווריד, על מנת להקל על הכאב הרב כתוצאה מהכוויה.

טיפול נוסף בבית החולים

מלבד הטיפול התרופתי, פגועי הכוויות מקבלים טיפול נוסף. ברוב המקרים מדובר בטיפול קריטי ומציל חיים, הכולל:

  • תמיכה נשימתית – במקרים של פגיעה בדרכי האוויר, מבצעים פרוצדורות שונות לשמירה על נתיב אוויר פתוח. בדרך כלל מבצעים אינטובציה (צנרור) – פרוצדורה בה מכניסים צינור אל קנה הנשימה, על מנת להקל על הנשימה של החולים.
  • הטריה והשתלת עור– פרוצדורה בה מסירים את רקמת העור המתה כתוצאה מהכוויה (הטרייה) ולאחר מכן משתילים באזור הפגוע עור שנלקח מאזור אחר בגוף. זוהי פעולה המתבצעת בעיקר במקרים של כוויה מדרגה 3, אך גם במקרים עמוקים וקשים של כוויה מדרגה 2.
  • חיתוך שכבת הגלד – פרוצדורת חירות, הנקראת גם אסקרוטומיה או פסיוטומיה בה משחררים לחץ מהאזור הפגוע. קיימים מקרים בהם גלדים של כוויה נרחבת גורמים ליצירת לחץ על כלי הדם של הגפיים או החזה. במקרים אלה, יש להתערב באופן מיידי על מנת למנוע הופעת נמק וסיכון לגפה.