כאב לאחר כוויות שמש – התמודדות וטיפול

כוויית שמש היא דלקת של העור הנגרמת כתוצאה מחשיפת יתר לקרינה אולטרה סגולית (UV) מהשמש. הצריבה עלולה להתרחש כתוצאה מחשיפת יתר לשמש כגון שיזוף מוגבר או חשיפה למנורת שיזוף. הנזק עלול להתבטא גם בעיניים, למרות שכוויות שמש קורות בעת חשיפת העור   לשמש ולכן, הן בדרך כלל יהיו גלויות.

בגילאים צעירים, כוויות שמש מגבירות את הסיכון להתפתחות סרטן העור בשלב מאוחר יותר. חשיפה חוזרת ונשנית לקרני אולטרה סגולות עלולה לגרום גם לצלקות, נמשים, התייבשות והתקמטות העור בטרם עת. בנוסף, חשיפת יתר תכופה לשמש עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות קטרקט בעין וניוון מקולרי, שהוא הגורם העיקרי לעיוורון.

טיפול בכוויות שמש

כשמופיעים תסמינים חמורים של כוויות שמש, יש לקבל טיפול רפואי דחוף או להגיע לחדר מיון. בינתיים יש להחיל קומפרסים קרים או פושרים, ולא מים קרים ישירות על העור. כשהתסמינים קלים או בינוניים, יש לשתות הרבה מים כדי לחדש את איבוד הנוזלים הנובע מכוויות השמש ולמנוע התייבשות. רוב הטיפולים הזמינים לכוויות שמש כוללים:

תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידיות (NSAID)

אלו הן תרופות לבליעה כגון איבופרופן, מוטרין, אדוויל או אקמול. הן זמינות בצורות ג'ל או גלולות ומפחיתות את האדמומיות כשנוטלים אותן מיד לאחר החשיפה לשמש, והכוויות עשויות להירגע לאחר יממה. תרופות אלו עשויות אף לסייע בהקלת תסמיני הכאב וחוסר הנוחות.

ג'ל אלוורה – הוא נמרח על העור ויעיל בהרגעת הכאב והפחתת האדמומיות.

טיפולים ביתיים לכוויות שמש

קיימים מספר צעדים פשוטים הניתנים ליישום בבית והמסייעים עם כוויות שמש. התרופה הקלה והחשובה ביותר היא מניעת חשיפה מוגברת לשמש. צעדים אלו כוללים:

טיפול בשלפוחיות

אם נוצרו שלפוחיות לאחר כוויות שמש, אין לנסות "לפוצץ" אותן. רוב השלפוחיות תעלמנה מעצמן עם הזמן. אם משפשפים אותן או מצמידים אליהן פלסטר או תחבושת הדוקה, עלולים להתפתח זיהומים וחוסר הנוחות תגבר. מומלץ ללבוש בגדים חופפים כדי למנוע שפשוף והחמרת הפציעה.

יש לשמור על אזור השלפוחיות נקי באמצעות שטיפה תכופה במים וסבון. מומלץ שהעור יישאר חשוף לאוויר ומנוקה ביסודיות, עד שהשלפוחיות תתרפאנה מעצמן. כשהנגע חמור, יש למרוח משחה אנטיביוטית כדי למנוע זיהומים.

לבישת בגדים מגנים – כגון חולצה ארוכת שרוולים, כובע רחב שוליים, ומריחת קרם הגנה.

שתיית מים – כדי לשמור על רמת נוזלים קבועה בגוף ולמנוע התייבשות. יש להימנע משתיית קפאין ואלכוהול בעת השהייה בשמש.

הימנעות מחשיפה לשמש – במיוחד בשעות בהן קיימת קרינה חזקה, כגון מעשר בבוקר עד ארבע אחר הצהריים.

לאחר התרחשות הכוויה, קיימות מספר תרופות ביתיות המסייעות לטיפול בתסמינים, והכוללות:

קומפרסים קרים – יש להחיל מטלית לחה או שקית קרח על הכוויה כדי להפחית את החום והכאב.

אמבטיה קרה – ללא סבון, שכן הוא עלול לגרות את מקום הצריבה.

מטלית קרה – לאחר ייבוש העור, יש ללטף בעדינות את העור עם מטלית קרה, ולא לשפשף.

מריחת קרם מרגיע – כגון קרם לחות טבעי, קרם אלוורה או קרם מרגיע אחר שאושר על ידי רופא או רוקח.

נטילת משכך כאבים – אם חוסר הנוחות היא משמעותית, ניתן לקחת משכך כאבים ללא מרשם כגון אקמול או אדוויל או משככי כאבים קלים אחרים. תרופות אלו משמשות אף לטיפול בכאבי ראש הקשורים להתייבשות כתוצאה מכוויות שמש.

ראו גם:

הקלה על כוויות